Jazda na gazie LPG zyskuje na popularności nie tylko ze względu na niższe koszty paliwa, ale również z powodu rosnącej świadomości ekologicznej. Jednym z kluczowych elementów zapewniających sprawne funkcjonowanie systemu LPG w Twoim samochodzie są filtry LPG. Pełnią one nieocenioną rolę w oczyszczaniu gazu przed jego dostaniem się do silnika, co przekłada się na jego większą efektywność oraz dłuższą żywotność
W tym poradniku przyjrzymy się różnym rodzajom filtrów LPG dostępnych na rynku, podpowiemy, który z nich warto wybrać, oraz zastanowimy się nad tym, jak często należy je wymieniać, aby cieszyć się bezproblemową jazdą.
Znaczenie filtrów LPG dla efektywnej pracy instalacji
Filtr LPG to kluczowy element każdej instalacji gazowej w samochodzie, gdyż chroni komponenty systemu przed zanieczyszczeniami. Zadaniem tych filtrów jest usunięcie wszelkich drobin i zanieczyszczeń z gazu, zanim ten trafi do głównych elementów instalacji, takich jak wtryskiwacze czy reduktor.
Dzięki temu zapobiega się awariom i przedłuża żywotność systemu LPG oraz samego silnika. Regularna wymiana filtrów LPG jest więc niezbędna dla zachowania wysokiej efektywności pracy instalacji gazowej i uniknięcia drogich napraw.
Rodzaje filtrów LPG
W systemach LPG stosuje się różne rodzaje filtrów, które możemy podzielić na kilka głównych kategorii:
- Filtr fazy ciekłej – montowany bezpośrednio na wejściu do reduktora, jego głównym zadaniem jest oczyszczanie gazu w formie ciekłej z zanieczyszczeń i drobinek stałych.
- Filtry fazy lotnej – znajduje się w linii gazu już po reduktorze, czyści gaz w formie gazowej, tuż przed jego dostaniem się do wtryskiwaczy.
- Filtr z siatką metalową – ten typ filtra jest najczęściej stosowany jako element filtrujący w reduktorach. Jego budowa pozwala na wielokrotne użycie po odpowiednim oczyszczeniu.
- Filtr z wkładem papierowym – charakteryzuje się większą zdolnością filtracyjną w porównaniu z filtrami z siatką metalową, jednak wymaga regularnej wymiany wkładu.
- Filtr z wkładem poliestrowym – podobny do filtra z wkładem papierowym, ale może oferować lepszą filtrację i jest bardziej odporny na warunki eksploatacyjne.
Każdy z tych rodzajów filtrów LPG odgrywa istotną rolę w oczyszczaniu gazu przed jego wprowadzeniem do silnika. Wybór konkretnego typu powinien zależeć od specyfikacji instalacji LPG w samochodzie oraz zaleceń producenta.
Który filtr wybrać? – rodzaj instalacji i typ samochodu
Wybór właściwego filtra LPG w dużej mierze zależy od rodzaju instalacji gazowej oraz typu samochodu. Dla instalacji wykorzystujących gaz w fazie ciekłej rekomendowany jest filtr fazy ciekłej, który efektywnie czyści gaz przed jego zetknięciem z reduktorem.
Z kolei przy instalacjach, które pracują z gazem w fazie lotnej, kluczowym będzie użycie filtru fazy lotnej, zapewniającego oczyszczanie gazu przed jego dostaniem się do wtryskiwaczy.
Dla starszych modeli samochodów często wystarczający okaże się filtr z siatką metalową, który można wielokrotnie regenerować. Natomiast w nowoczesnych samochodach zalecane jest stosowanie filtrów z wkładem papierowym lub poliestrowym, które oferują wysoką zdolność filtracyjną i są bardziej odporne na zniszczenia. Ostateczny wybór filtra powinien być jednak skonsultowany z mechanikiem lub specjalistą ds. instalacji LPG, biorąc pod uwagę specyfikę konkretnego pojazdu i instalacji gazowej.
Jak często wymieniać filtry LPG?
Częstotliwość wymiany filtry LPG w dużej mierze zależy od warunków eksploatacji i typu filtra. Zazwyczaj filtr fazy ciekłej należy wymieniać co 10 000 – 20 000 km, natomiast filtr fazy lotnej co 20 000 – 30 000 km. Filtry z siatką metalową powinny być czyszczone przy każdej wymianie oleju, podczas gdy filtry z wkładem papierowym lub poliestrowym wymagają wymiany zgodnie z zaleceniami producenta, ale przeważnie co 20 000 km.
Ważne jest, aby regularnie kontrolować stan filtrów i na bieżąco reagować na wszelkie sygnały wskazujące na ich zanieczyszczenie, aby zapewnić bezproblemową pracę instalacji LPG.
Praktyczny poradnik wymiany filtrów LPG
Wymiana filtrów LPG nie jest skomplikowanym zadaniem, ale wymaga pewnej wiedzy i precyzji. Zalecane jest, aby tę czynność przeprowadzać w warsztacie samochodowym specjalizującym się w instalacjach LPG. Jednak z podstawowymi umiejętnościami mechanicznymi i odpowiednim narzędziem, możesz spróbować dokonać wymiany samodzielnie. Należy pamiętać o kilku kluczowych krokach:
- Wyłącz silnik i instalację LPG, aby zapewnić bezpieczeństwo.
- Zlokalizuj filtr(y) w swoim samochodzie – ich położenie może się różnić w zależności od modelu auta i typu instalacji.
- Odkręć obudowę filtra, mając na uwadze, że w niektórych przypadkach może być konieczne użycie specjalistycznego narzędzia.
- Wyjmij używany wkład filtracyjny i dokładnie wyczyść obudowę filtra, zwłaszcza jeśli zamierzasz umieścić w nim nowy wkład.
- Włóż nowy wkład filtracyjny, upewniając się, że jest on prawidłowo zorientowany i pasuje do obudowy.
- Zamknij obudowę filtra i dokładnie sprawdź, czy wszystkie elementy są dobrze zabezpieczone.
- Po wymianie uruchom samochód i sprawdź działanie instalacji LPG, zwracając uwagę na ewentualne zmiany w jej pracy.
Niemniej jednak, jeśli nie czujesz się pewnie, najlepiej powierz tę czynność profesjonalisty. Regularna i prawidłowa wymiana filtrów LPG zapewni dłuższą żywotność twojej instalacji gazowej oraz lepszą pracę silnika.